Passa al contingut principal

Un matí com a autora infantil

Quan vaig acceptar de participar en el Flic Festival de literatura i art per a públic infantil i juvenil no tenia ni idea del privilegi que m'acabaven d'atorgar per un dia. Aquest matí he format part d'un taller d'escriptors i il·lustradors anomenat Impressora humana en què els més petits, després de triar tres paraules d'un mural, les ficaven dins la impressora, on un escriptor o dibuixant li feia al moment una creació ad hoc.

Més enllà del que aquest taller hagi aportat a les meves aptituds com a autora (he pogut comprovar que, sens dubte, d'imaginació i de surrealisme no me'n falta), aquesta activitat ha estat reveladora per a mi perquè m'ha obert un horitzó que, fins ara, sempre havia deixat de banda: la literatura infantil. La narrativa (i no diguem ja la poesia!) per a públic infantil ha estat sempre un gènere certament minoritzat, al qual no s'han dedicat mai gaires estudis ni jornades científiques i que, tanmateix, és crucial: és a l'edat més tendra quan es creen els hàbits de lectura que, en el millor dels casos, acompanyaran la persona durant tota la vida.

Una nena rebent la seva impressió
Una nena rebent la seva impressió
Personalment, estic molt poc avesada al tracte amb nens (sóc el membre més jove de la meva família) i potser per això també havia compartit sempre aquest aire de condescendència envers els autors que conreen les lletres no per lluir un virtuosisme culterà, sinó per suscitar les ganes de llegir entre les criatures. Ja ho diu el meu pare sempre, que no hi ha res de més atrevit que la ignorància! Precisament en el context sociolingüístic en què ens trobem, marcat per una progressiva davallada de l'ús de la llengua catalana entre la població més jove, cada cop més castellanitzada per la manca de productes d'entreteniment en català enfocats a ells, és quan més necessitem els autors que es dediquen a la mainada! 

Però d'avui no només m'enduc una reflexió metaliterària i un bon glop de realitat i d'humilitat, no... els somriures i la il·lusió ens els ulls d'aquells nens m'acompanyaran llargament cada cop que m'assegui davant del paper.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Salvador Espriu: "Salvem els mots"

No hi ha res de nou que jo pugui dir sobre Salvador Espriu. Tanmateix, com que això no és un diari informatiu, sinó un bloc personal on parlo del que em ve de gust, he decidit dedicar aquesta entrada a un dels poetes (o "escriptors de ratlles curtes") més eminents de la literatura catalana del segle XX, Salvador Espriu, de qui, enguany, se'n celebra el centenari. Espriu va ser, en paraules seves, "un home sense biografia"; de fet, es diu que va ordenar cremar totes les seves cartes personals a fi que no hi hagués constància de la seva vida privada. Amb només quinze anys va publicar la seva primera obra, Israel , i des de llavors va anar ascendint graons en el món literari fins a ésser candidat al Premi Nobel en diverses ocasions. Per a Espriu, la mort era una preocupació constant. Ja de petit va patir la mort de dos dels seus germans (un germà i una germana) i ell mateix va estar a prop de morir a causa d'una malaltia que el féu estar al llit du

La Renaixença

Avui torno a embrancar-me a escriure el bloc després d'un altre llarg lapse de temps (obligat pels estudis, és clar), per parlar breument d'un corrent artístic que tingué lloc a Catalunya fa un segle i mig aproximadament (una mica menys) i pel qual no puc sentir sinó una gran admiració. El corrent de què parlo no és cap altre que la Renaixença, que revolucionà la llengua i cultura catalanes i les portà fins a una esplendor que no havien tingut des del segle d'or de les lletres catalanes (el segle XV, amb Ausiàs March, Joanot Martorell i Jordi de Sant Jordi). Els autors d'aquest moviment van lluitar per posar la literatura catalana a l'alçada de les altres literatures europees, ja que havia romàs en un estat d'oblit durant el període anomenat la Decadència. A més a més, els escriptors es trobaren una llengua arcaica que no oferia les eines necessàries per a la creació literària i van emprendre la tasca de modernitzar la llengua (feina que no acabaren ells,

El Barroc

El Barroc és un moviment europeu que comprèn del tombant del segle XVI fins al segle XVIII. Aquest moviment és la resposta dels artistes als valors del Renaixement (més aviat és la refutació de tots ells), la qual cosa fa que esdevingui un art pessimista, laboriós i ple de vitalitat. La literatura barroca es caracteritza estilísticament per l'explotació dels recursos de la retòrica, de la sintaxi i de la versificació, sense témer el fet de caure en l'artifici. A la Península Ibèrica, la decadència de l'Imperi Espanyol i la fidelitat a la contrareforma són dos factors que van afavorir l'esclat de l'art barroc, tant de la literatura (Góngora, Quevedo, Cervantes, Calderón de la Barca...) com de les arts plàstiques (Velázquez, Goya, Murillo...), cosa que féu que el Barroc (el segle XVII) sigui considerat el Segle d'Or de la literatura castellana. D'altra banda, la literatura catalana del Barroc se situa en l'etapa que ha estat mal anomenada com a &quo